Kuvitettuja kirjoja ja kirjoja kuvituksesta.

2.4.06

Illustrations of Akira Yokoyama



Tekijä Akira Yokoyama
Kustantaja Graphic-sha Publishing Co., Ltd. 1983
Koko 230 mm X 310 mm
Sivumäärä 108
ISBN ???

Voin kertoa tämän todellisen kuvituskirjaherkkupalan tekijästä varsin vähän, sillä kaikki tieto tekijästä on japaniksi enkä ole ehtinyt luetuttaa sitä vielä kenelläkään. Syntyjään 1938, Yokoyama on epäilemättä yksi Japanin kaikkien aikojen taitavimmista kuvittajista. Olen nähnyt hänen kuvituksiaan käytännössä miltei kaikissa ennen 2000-lukua tehdyissä japanilaisia kuvittajia esittelevissä kirjoissa. Yokoyama on siinäkin mielessä mielenkiintoinen kuvittaja, että hänelle leimaa antavaa on hänen laaja-alaisuutensa. Hän tuntuu hallitsevan suvereenisti tekniikan kuin tekniikan. Kuvat on ttehty niin rouhealla pastelliliitutekniikalla kuin hyvin taitavalla ilmaruiskumaalauksellakin. Monet kuvat ovat erittäin valokuvamaisia toteutukseltaan, eli hän osaa ilmaista erikoisesti japanilaisille 1970-90 -lukujen kuvittajille tyypilliseen tapaan materiaalin ja struktuurin, ja saada sitä kautta vaikutelman valokuvamaisuudesta.

Kirja on jaettu useisiin teemaltaan yhtenäisiin aukeamakokonaisuuksiin vaikka mitään lukuja ei kuitenkaan ole. On pastellikuvia, kirjankansia, kuvia hyönteisistä, eläimistä, naisista ja klassisista säveltäjistä. Useita hyvin kauniita kuvituksia seinistä ja katoista, sommitellultaan ja värimaailmaltaan jopa hieman abstrakteja kaikessa realistisuudessaan. Monet kuvista on esitetty kiitettävän suuressa koossa, jollainen on aina miellyttävää, sillä sitä kautta kuvitus saa luonnollisesti enemmän voimaa kuin ehkä siinä versiossa, johon se on tarkoitettu, ja kuvittajan tekniikkaankin saan paremman näkökulman. Kuvista myös erottuu selvästi se totuus, että perinteisin tekniikoin tehty kuvaoriginaali on todella tarkka yksityiskohdiltaan ja maalausalustan rakenne vaikuttaa valtavasti lopputulokseen.

Kuvitusten jälkeen on parin aukeaman mittainen selvitys yhden kuvan tekoprosessista vaiheittaisine kuvineen. Harmillista kyllä, esimerkkikuva ei ainakaan minun näkökulmastani ollut kaikkein mielenkiintoisin. Hyvää on kirjan loppuun sijoitettu luettelo kirjan jokaisesta kuvasta käytettyine tekniikoineen, materiaaleineen ja tilaajatietoineen ja osien kuvien kohdalla on myös pieni selvitys siitä, kuinka kuva on toteutettu. Tällaisia kun olisi useammassakin kirjassa, niin olisin erittäin iloinen.

Paperi on hyvää ja toistaa värit kirkkaina mutta ei polta valkoisia alueita puhki. Kirja on miellyttävän jämäkästi sidottu ja on säilynyt hyväkuntoisena. Ilmeisesti edellinen omistaja osasi kohdella kirjaa sen arvon mukaisesti.

Erityisen vaikuttavia ovat valtavat kuvat hyönteisistä, joiden jokainen pinnan muodostuma ja karva on maalattu mikroskooppisella tarkkuudella. Onko sellaisten kuvien toteuttaminen näinä aikoina enää mahdollista, sillä kukapa olisi valmis maksamaan tuollaisen pikkutarkkuuden ilmaisemisesta. Fotorealismi ei silti ole mielestäni mikään itsetarkoitus näissäkään kuvissa. Kyse on eräästä ilmaisun äärimmäisestä muodosta.

Harmillista, ettei minulla ole kunnollista tietoa mitä Akira Yokoyama on tehnyt viime vuosina. Iän puolesta hänen luulisi olevan jo eläkkeellä mutta muistan nähneeni hänet vielä vuoden 2005 kuvittaja-katalogissa. 1990-luvun katalogeissa hän vielä mainosti tyylinään pastelleilla toteutettuja luonnosmaisempia kuvituksia. Joka tapauksessa olen ylpeä omistaessani tämän kirjan, sillä se yksi vakuuttavimpia osoituksia siitä, kuinka moninaisesti voi kuvituksia käyttää eri tarkoituksiin ja medioihin säilyttäen saman huikean laadullisen tason.